Tłumik Dominator

Czyli ulepszamy nasze Varadero

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Fotom » 12 lutego 2015, o 21:47

Ale nie zmieniają się parametry dolotu, więc regulacja nie jest konieczna. Wymiana samego tłumika nic nie wnosi do składu mieszanki.
Avatar użytkownika
Fotom
Moderator
Moderator
 
Posty: 396
Dołączył(a): 5 lutego 2015
Lokalizacja: Kraków / Krzeszowice
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Tomasz

Re: Tłumik Dominator

Postprzez mcmad » 12 lutego 2015, o 21:49

Tego na pewno nie wiesz. Jeszcze pytanie, sama końcówka czy komplet.
Varadero 125 -> Yamaha TDM 850 4TX -> Yamaha XTZ750ST-> Yamaha XTZ850 4TX
Avatar użytkownika
mcmad
Moderator
Moderator
 
Posty: 530
Dołączył(a): 2 lutego 2015
Lokalizacja: okolice Łeby, Gdańsk
Maszyna: Inny motocykl
Imię: Adam

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Jazeera » 13 lutego 2015, o 13:03

Oni to sprzedają w całym komplecie: tłumik + dolot + opaski. Jak już ktoś wyżej wspomniał, db-killer trzeba dokupić osobno.
Ja u siebie po założeniu nic nie robiłem więcej. ;P
Czasami gdy zamykam oczy w deszczu, to nic nie widzę...
Avatar użytkownika
Jazeera
Zaawansowany
Zaawansowany
 
Posty: 118
Dołączył(a): 31 stycznia 2015
Lokalizacja: Gdańsk, Bytów
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Paweł

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Bonq » 13 lutego 2015, o 13:34

Jazeera napisał(a):Oni to sprzedają w całym komplecie: tłumik + dolot + opaski. Jak już ktoś wyżej wspomniał, db-killer trzeba dokupić osobno.
Ja u siebie po założeniu nic nie robiłem więcej. ;P


Kolegom chodziło o "dolot" czyli część/całość układ zasilania silnika powietrzem.

Rura łącząca tłumik z cylindrem to potocznie "kolanko" w silniku jednocylindrowym, kolektor w przypadku większej ilości cylindrów gdzie obydwa "kolanka" schodzą się przed tłumikiem.

Zmieniając specyfikę układu wydechowego, powinno się dokonać kalibracji układu dolotowego, gaźnika a szczególnie w silnikach zasilanych właśnie w ten sposób, ponieważ mieszanka paliwa, powietrzna i resztek spalin w komorze spalania powinna być odpowiednio dobrania. Gwarantuje to poprawne działanie silnika i gwarantuje długie niezawodne działanie podzespołów takich jak tłoki, pierścienie, świece, cylindry itd. Zmiany te są kosmetyczne ale bardzo ważne dla odpowiedniej współpracy i zużywanie podzespołów.

Poniżej tekst zaczerpnięty z forum meloch.pl w pełni wyczerpujący wszelkie pytania odnośnie montażu tłumików nieakcesoryjnych. Zapraszam do lektury.

Autor - Franczesso

"Bardzo wielu, zwłaszcza niedoświadczonych technicznie motocyklistów zakłada tłumiki przelotowe w celu zwiększenia mocy swojego motocykla. Niestety bardzo często tracą moc, a do tego psują sobie silniki, których naprawa może by bardzo kosztowna.

Ile razy słyszymy od znajomych ''Założyłem przelot i jaki teraz sprzęt jest mocny''. Po pierwsze należy zwróci uwagę, że większa ilość decybeli wydobywających się z tłumika nie jest metodą bezpośrednią mierzenia mocy. Byc może mieliśmy niebywałe szczęście, że nasz motocykl wykrzesał z siebie kilka dodatkowych koników, ale najczęściej koniki poszły sobie siną w dal. Przyczyną tego stanu rzeczy jest prędkość wylotowa spalin z cylindra i ciśnienie jakie się generuje za zaworem wylotowym, ale od początku.


Kiedy spojrzymy na proces spalania w silniku czterosuwowym okaże się, że nie jest tak jak większość myśli:
1. otwarcie zaworu dolotowego
2. suw ssania i zasysanie mieszanki paliwowo powietrznej
3. zamkniecie zaworu i sprężanie
4. iskra i zapalenie się mieszanki
5. ciśnienie działające na tłok pcha go dolne martwe położenie
6. otwiera się zawór wylotowy
7. tłok poruszający się ku górnemu martwemu położeniu wypycha spaliny
8. zamyka się zawór wylotowy
9. zaczynamy wszystko od początku.

Gdyby tak było moglibyśmy zakłada sobie przelotówki, puszki po piwie albo jeździć bez tłumika i byłoby dobrze. Niestety w rzeczywistości kiedy zawór wylotowy jest otwarty tuż przed jego zamknięciem otwiera się zawór dolotowy. W tym momencie następuje przepłukanie cylindra. Wpadająca do cylindra mieszanka paliwowo powietrzna wypycha dodatkowo resztę spalin aby w nowym procesie było ich jak najmniej.

Tutaj jest zgryz dla inżynierów, którzy starają się tak dopracować czas otwierania i zamykania zaworów aby całe spaliny opuściły cylinder i zostały w 100% zastąpione przez świeżą, energetyczną mieszankę, dającą nam to co lubimy najbardziej: moc.

Podczas wyliczania tego czasu (czyli de fakto faz rozrządu) bierze się wszystko pod uwagę: pojemność, prędkość tłoka, ciśnienie powietrza, ..., i prędkość wylotową gazów z cylindra.
Oznacza to, że nasze seryjne tłumiki stawiają spalinom ściśle określony opór. W nowoczesnych sport bikach ten opór jest regulowany w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej, ale to jako ciekawostka.

My zakładając tłumik przelotowy niwelujemy prawie całkowicie opory spalin co ma katastrofalny skutek dla silnika. Spaliny uciekają za szybko, a przecież (zwłaszcza w silniku gaźnikowym) czas dostarczania mieszanki paliwowo-powietrznej jest taki sam. W tym momencie paliwo wpadnie do cylindra, wypłucze go ze spalin, ucieknie przez zawór wylotowy, który dopiero się zamknie. Oczywiście nie całe paliwo ucieka lecz jego cześć, ale to już jest strata. Moc spada, moment spada a silnik ''zaczyna strzela w tłumik''.

Strata mocy jeszcze mogłaby być zrozumiana - no cóż, wolę mieć głośny motor kosztem mocy. Ok, ale należy wziąć od uwagę jedną małą rzecz. Ta cześć paliwa (mieszanki), która uciekła bardzo często spala się zaraz za zaworem, a ponieważ paliwo wybucha możemy zrobić motocyklowi kuku. Niestety jest jeszcze gorzej. Paliwo które ucieka potrafi się zapalić choćby o nagar na zaworze i zamienia się w palnik, który po troszku przepala nasze zawory i gniazda zaworowe. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć ile kosztuje naprawa gniazd zaworowych.

Jeśli już nie możemy powstrzyma się od zmiany tłumika to musimy zrobi kilka rzeczy:
1. Wykonać to w specjalizowanych zakładach z dobrą opinią, a nie u pana Czesia, którego doświadczenie motocyklowe kończy się na MZ ETZ 251
2. Kupować tłumiki dedykowane do danego silnika znanych firm, a nie kupować na aukcjach przeloty firmy Megahałas
3. Pozmieniać dysze w gaźnikach i je wyregulować

Odnoście tych co myślą że "mam wtrysk to mnie problem nie dotyczy...". Byc może, jeśli jeździsz sprzętem o wtrysku wyposażonym w sondy i inne czujniki nie będzie z tym problemu - komputer sam dopasuje sobie czas wtrysku, skład mieszanki itd. Jeśli tego nie mamy (a większość nie ma) to wypadałoby zmienić sterowniki zarządzające wtryskiem. Te najtańsze wtryski nie myślą o możliwości automatycznej regulacji - mają za zadanie wtrysnąć odpowiednią ilość paliwa w zależności od prędkości obrotowej i położenia przepustnicy. Oczywiście efekt uciekania mieszanki może być zdecydowanie mniejszy, ale nie oznacza ze zniknie. Zawsze jednak należy zapytać się specjalisty a najlepiej wszystko pomierzyć na hamowni."

Autor - Franczesso
Avatar użytkownika
Bonq
Sponsor portalu 2017
Sponsor portalu 2017
 
Posty: 201
Dołączył(a): 1 lutego 2015
Lokalizacja: Warszawa
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Kamil

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Darth80 » 15 marca 2015, o 03:06

Zamowilem właśnie dbkillera hard ;) nagram filmik jak bede montowal
Avatar użytkownika
Darth80
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 1893
Dołączył(a): 28 stycznia 2015
Lokalizacja: Warszawa
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Paweł

Re: Tłumik Dominator

Postprzez mury » 15 marca 2015, o 11:32

U mnie już czeka na montaż, ale zimno jak w psiarni, nie ma kiedy przetestować. Mam nadzieję, że nie straci bardzo na dźwięku.
edit
Zamontowany dbkiller hard i bardzo ładnie mruczy, nie jest za cichy i ma dosyć przyjemny basik, nie ryczy jak by miał z lytra pod bakiem i nie chodzi jak pilarka, wydaje mi się, że to dobry wybór.
Avatar użytkownika
mury
Sponsor portalu 2017
Sponsor portalu 2017
 
Posty: 259
Dołączył(a): 12 lutego 2015
Lokalizacja: RZ

Re: Tłumik Dominator

Postprzez kurdt81 » 30 września 2015, o 17:20

Panowie wiecie może czy dominator podejdzie do wersji poliflingowej (08-12). Na ebayu jest dla wersji (01-08) więc trochę mnie to skołowało.
kurdt81
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 3
Dołączył(a): 24 lipca 2015
Lokalizacja: uk
Maszyna: Varadero 125 07-12
Imię: Mariusz

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Darth80 » 30 września 2015, o 17:32

producent podaje ze pasuje do 01-08 , napisz im mejla bardzo szybko i chetnie odpisuja
Avatar użytkownika
Darth80
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 1893
Dołączył(a): 28 stycznia 2015
Lokalizacja: Warszawa
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Paweł

Re: Tłumik Dominator

Postprzez mury » 30 września 2015, o 18:40

Podejdzie. Ja mam polifta i pasuje.
PS Polifty wychodziły od 2007
Obrazek
Avatar użytkownika
mury
Sponsor portalu 2017
Sponsor portalu 2017
 
Posty: 259
Dołączył(a): 12 lutego 2015
Lokalizacja: RZ

Re: Tłumik Dominator

Postprzez Ravnos87 » 25 maja 2016, o 11:37

Mieliscie moze okazje zobaczyc jak wyglada ten tlumik w wersji HP1 (ten taki kanciasty) zalozony juz na motocyklu?
http://sklep.dominator-wydechy.pl/pl/p/ ... 1-2009/415

Mam teraz jakis Scorpion (?). Brzmi calkiem fajnie ale okazuje sie, ze to przelotowy. Po tym co napisal Bonq to z checia bym go wymienil (tym bardziej, ze jest wgnieciony)
Ravnos87
Zaawansowany
Zaawansowany
 
Posty: 124
Dołączył(a): 17 września 2015
Lokalizacja: Wawa
Maszyna: Varadero 125 01-06
Imię: Mariusz

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Osprzęt Varadero

cron